kantrium.com | E-Norway.ru | HELFI.ru | MySuomi.com

Trudnoća i porođaj mačke

Mačke postaju polno zrele između šestog i devetog meseca. Međutim, pojedine rase sazrevaju ranije, te mogu dobiti prvo teranje već sa četiri meseca. Sezona parenja kod mačaka traje od marta do septembra, a tokom tog perioda ženke imaju nekoliko teranja. Tri sedmice nakon parenja, mačka će početi da ispoljava prve fizičke znake graviditeta, kao što su zaobljen stomak, povećan apetit, pojačana želja za maženjem sa vlasnicima, itd. Trudnoća se potvrđuje rendgenskim snimanjem nakon treće nedelje, kada se utvrđuje i tačan broj mačića.

ren

Gestacioni period kod mačaka traje između 60 i 67 dana. Tokom ovog perioda, ali i nakon porođaja, vašoj mezimici je neophodan pojačan unos proteina, masti i kalcijuma, što joj možete obezbediti kroz adekvatnu i prilagođenu ishranu. Takođe, pobrinite se da mačka za vreme trudnoće bude u mirnom okruženju, da ima dovoljno mesta za odmor i bezbedan kutak gde će moći da donese na svet svoje mladunce. Pored fizičkih udbnosti, pažnju bi trebalo posvetiti i zdravlju vaše ljubimice. Na prvom mestu, neophodno je očistiti mačku od spoljašnjih i unutrašnjih parazita, kako se eventualne zarazne bolesti ne bi prenele na mačiće tokom porođaja i dojenjem. Zatim, preporučljivo je testirati mačku na virusne infekcije (FeLV i imunodeficijencija). Ukoliko vaša mezimica postane agresivna tokom trudnoće, moguće je da postoji neka komplikacija ili da oseća bol. Tada bi trebalo da se konsultujete sa veterinarom.

Promene u ponašanju jasan su znak da se porođaj približio. Mačka će nekoliko dana pre porođaja odabrati deo stana koje joj najviše odgovara za porođaj. Na odabrano mesto možete postaviti korpu, kavez ili kutiju visine do 25cm, sa jastucima, peškirima ili sličnom podlogom, od čega će ona napraviti gnezdo za svoje mačiće. Leglo bi trebalo da bude dovoljno veliko za mačku i mladunce, ali ne preveliko, jer se mačka tu mora osećati bezbedno i zaštićeno. Ne preporučuju se plastične kutije, jer mogu sadržati supstance otrovne za mačiće, kao ni stavljanje jastuka koji greje.

mac4

Porođaj mačke počinje kada kontrakcije postanu učestale. Između početnih kontrakcija i izlaska prvog mačeta može proći najviše dva sata. Mačići izlaze glavom ili zadnjim šapicama, i obe varijante su prirodne. Vremenski raspon između rađanja dva mačeta je oko 30 minuta, tako da broj mačića direktno uslovljava trajanje porođaja. Kada se rode, mladunci su prekriveni opnom koju mačka liže, stimulišući disanje mačeta. Uz to, mačka grize pupčanu vrpcu i jede placentu, bogatu hormonima i hranljivim materijama. Ako je mačka tokom porođaja uznemirena ili šeta, možete u posebnu kutiju prebaciti svako novorođeno mače, pa ih vratiti nazad kad se porođaj završi, kako bi odmah počeli da sisaju majčin kolostrum. Nakon 12 sati od početka porođaja, mačku bi trebalo odneti kod veterinara, kako bi se ultrazvukom potvrdilo da je porođaj završen i da u utrobi nije ostalo ništa što bi moglo izazvati upalne procese i infekcije.

Do komplikacija tokom porođaja može doći ukoliko izostanu kontrakcije, ako se mače okrene postrance ili se zaglavi u porođajnom kanalu. Tada je neophodno odmah pozvati veterinara, koji će uraditi carski rez. Tada je postporođajni oporavak nešto duži, zbog rane, i moraju se striktno poštovati instrukcije veterinara. Najveći problem do kojeg može doći je spontani pobačaj. On može biti izazvan infekcijom virusnog ili bakterijskog porekla, parazitima, trovanjem lekovima ili hormonskim oboljenjima mačke.